به سفیر اتحادشوروی
خلیل وداد خلیل وداد

مربوط بند 18 پروتوکول شماره 195

محرم

پیوست شماره 2

هاوانا

ف. کاسترو را ملاقات نموده و با اتکأ به دستور ما، مطالب آتی را به آگاهی اش برسانید.

در مسکو در این روزها ما با دقت انکشاف اوضاع افغانستان را با در نظر داشت نتایج ابتکارات دوستان کوبایی در امر راه اندازی مذاکرات میان افغانستان و پاکستان را بررسی نمودیم.

این بررسی نشان میدهد که به بررسی بعدی در امر برخورد جوانب نسبت به افغانستان و اوضاع پیرامون آن لازمی ست.

از یکسو ایالات متحدهء امریکا، چین و برخی کشورهای دیگر به فعالیت خصمانه و مخربانهء خویش علیه ج.د.ا. ادامه داده و با جدیت تلاش مینمایند از تحکیم مواضع حکومت ج.د.ا. در داخل کشور و در عرصهء بین المللی جلوگیری نمایند. تصادفی نیست که ابتکار کوبا برای تدویر مذاکرات میان افغانستان و پاکستان باعث موجی از مخالفت در این ممالک شد.

از سوی دیگر، عکس العمل بعضی کشورها ازجمله دول عربیِ جبههء پایداری، به اعلامیهء حکومت ج.د.ا. برای حل وفصل سیاسی، به توضیحات انجام داده شده توسط ش. م. دوست در جریان سفر چندی پیش او و همچنان نظر او به تلاشهای مفید کوبا برای انجام کمک حسن نیت واضحاً دلالت به پیدایش تمایلات واقع گرایانه مینمایند.

ما میپنداریم که در شرایط کنونی لازم است که به تلاشهای بعدی برای طرح ایده های حل سیاسی که محتوای آن با  بامنافع افغانستان مطابقت داشته باشند، ادامه داد. چنین مرامها، چنان که ما میپنداریم، پاسخگوی طرح برنامهء گستردهء حل وفصل سیاسی حکومت افغانستان که دوام منطقی و مشخص کنندهء اعلامیهء های بیشمار ج.د.ا. مبنی بر آمادگی آن برای عادی سازی روابط با پاکستان و ایران میباشند، است.

بنابراین ما نظریات خود را پیرامون این مسئله برای انتقال به دوستان افغانی آماد نمدیم. ما میپنداریم که برنامهء حل و فصل سیاسی میتواند از سوی آنها اینچنین فرمولبندی شود:

با تأکید به اینکه بر اساس "اصول اساسی جمهوری دموکراتیک افغانستان" شالودهء سیاست خارجی ج.د.ا. را اصل همزیستی مسالمت آمیز و سیاست بیطرفی فعال و مثبت تشکیل میدهد، حکومت ج.د.ا. اعلام میدارد که برای حل سیاسیِ کامل و قطع با ضمانتِ (گرانتی) عملیات تخریبی علیه افغانستان و برضد همهء انواع اقدامات مخرب از بیرون در امور درونی اش، محو تشنج منطقوی و  رفع سؤ تفاهمات از راههای مسالمت آمیز و از طریق مذاکرات تلاش مینماید.

بدین منظور (پشنهاد میگردد) :

1. حکومت ج.د.ا. به حکومات پاکستان و ایران عقد توافقات دوجانبه را برای عادی سازی روابط شان پیشنهاد مینماید. چنین توافقاتی میتوانند اصول عمومی پذیرفته شدهء مربوط به احترام متقابل به استقلال، آمادگی برای گسترش مناسبات برمبنای همسایگی نیک و عدم مداخله در امور درونی یکدیگر و همچنان تعهدات مشخصی را برای جلوگیری از هرنوع عمل مسلحانه و یا اشکال دیگر فعالیتهای دشمنانه از خاک خویش علیه یکدیگر را دربر گیرد، درخود داشته باشند.

2. حکومت ج.د.ا. بازهم افغانهایی را که بدلایل گونه گون مؤقتاً در خاک پاکستان و ایران هستند، را دعوت مینماید تا به میهن بازگردند و تعهد مینماید، به آنها احترام شده، آزادی کامل شان تضمین گردیده و آنان میتوانند آزادانه شغل و محل زیست شان را انتخاب نمایند. با آنهم اگر بخشی از افغانها نخواهند، برگردند، در آنصورت مسایل مربوط به آن در جریان مذاکرات دوجانبه و تعهدات مربوطه بررسی گردد.

3. در صورت دستیابی به حل مسایل ذکر شده در بند 1 و 2 و در حالت بهبود مناسبات افغانستان و کشورهای همسایهء آن برمبنای اصل متذکره حکومت ج.د.ا. مسایل دیگر روابط دوجانبه منجمله آنهایی را که خواستار زمان درازی اند نیز بررسی خواهد کرد.

4. پیشنهاد میشود با پاکستان و ایران بدون پیش شرطها مذاکره شود، در اینحالت حکومت ج.د.ا. با قاطعیت اذعان مینماید که این پروسه از همان آغاز نباید با فعالیتهای تخریبی علیه افغانستان همراه باشد. همچنان از همان آغازِ روند حل سیاسی باید اقدامات عملی برای قطع مداخلهء مسلحانه  وهمه انواع دیگر تحریکات در امور درونی افغانستان از سوی همهء دول دیگری که در مداخله ذیدخل اند، اتخاذ شود.

5. حکومت ج.د.ا. میپندارد که در پهلوی کمپلکس تعهدات دوجانبه میان افغانستان- پاکستان و افغانستان- ایران جزء مرکبهء حل وفصل سیاسی که قابل پذیرش برای افغانستان و همچنان دیگر شرکت کنندگان تعهدات دوجانبه باشد، تضمینهایی نیز باید شمولیت داشته باشند. در اینجمله به نظر ج.د.ا. از تضمینهای اتحاد شوروی و ایالات متحده میتوان نامبرد. مهترین اصل تضمینها باید آن باشد که کشورهای ضامن تعهدات دوجانبه را خود احترام نموده و با اتکأ به نفوذشان به تحکیم تعهدات دوسُویه میان افغانستان و پاکستان و ایران یاری نمایند. آنچه مربوط به تضمینهای ایالات متحده میشود، باید در آنها طور واضح مسئولیت مبنی بر جلوگیری از هرنوع فعالیت تخریبی منجمله از خاک کشور سومی قید گردد.

6. حکومت ج.د.ا. اعلام میدارد که در محتوای حل و فصل سیاسی باید مسئلهء خروج نیروهای محدود اتحاد شوروی از خاک افغانستان نیز شامل باشد. قطع و توقف تجاوزات مسلحانه  وهمه انواع دیگر مداخلات در امور درونی افغانستان باعث ازبین رفتن علل درخواست افغانستان برای کمک از اتحاد شوروی در خصوص ورود قطعات اتحادشوروی به خاک آنکشور نیز خواهد شد. موضوع خروج نیروهای شوروی از افغانستان مشخصاً مربوط به حل مسئلهء مؤثریت تضمینهای دوجانبهء افغانستان، پاکستان و ایران خواهد بود.

7. حکومت ج.د.ا. تأکید میدارد که در روند حل سیاسی مسئلهء فعالیتهای یکعده دولتها در اوقیانوس هند و خلیج فارس که مربوط منطقهء مذکور نیستند نیز مد نظر گرفته شود. با درک نگرانی دول دیگر از مسئلهء گسترش حضور نظامی ایالات متحدهء امریکا در اوقیانوس هند، حکومت ج.د.ا. از پیشنهاد مبنی بر تبدیل این ناحیه به ساحهء صلح و نابودی پایگاههای نظامی خارجی در آنجا و از اقدامات دیگر برای کاهش تشنج و تحکیم امنیت حمایت میکند.

حکومت ج.د.ا. با طرح اینچنین پیشنهادات حل سیاسی یکبار دیگر با وضاحت تام اعلام میدارد که مسایل مربوط به  منافع افغانستان نمیتوانند بدون اشتراک حکومت ج.د.ا. و سوا از آن بررسی و مهمتر از آن حل وفصل شوند.  همزمان حکومت افغانستان تلاشهای دول دیگر را برای کمک به آغاز مذاکرات نیز مؤثر میپندارد. در این رابطه (حکومت افغانستان) ابتکار جمهوری کوبا بحیث رئیس جنبش عدم انسلاک برای هیأت حسن نیت را تهنیت گفته از آن حمایت مینماید.

ما به نوبهء خود از این ابتکار افغانستان با پشتیبانی لازم سیاسی، دیپلماتیک و تبلیغاتی حمایت میکنیم.

با ارائهء پیشنهادات ما به شما که قبلاً به رهبری ج.د.ا. پیشکش شده اند، میپنداریم که اجرای آنها با مشی مشترک ما پیرامون حل وفصل سیاسی قضیهء افغانستان مطابقت دارد.

از کارکردهای خویش تلگرافی اطلاع دهید.

23-چ.و،گ.اِف.

او. اِل.


October 30th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی